Horas.
O día dividíase en doce horas (prima hora, secunda, tertia, etc.) desde a saída até a posta do sol. Por conseguinte, as horas tiñan máis duración no verán que no inverno.
O día dividíase en doce horas (prima hora, secunda, tertia, etc.) desde a saída até a posta do sol. Por conseguinte, as horas tiñan máis duración no verán que no inverno.
A noite dividíase en catro quendas de vela (prima vixilia,
secunda, tertia, etc.) desde a posta até a saída do sol. Por tanto, as
vigiliaeeran máis longas no inverno que no verán.
O final da hora sexta e comezo da sétima coincidía co mediodía
(meridies). O paso da segunda á terceira vixilia coincidía coa media
noite (media nox).
A mañá.
Os
romanos levantábanse cedo: era ser perezoso levantarse co sol (ao redor
das 4’30 h. no verán, e as 7’30 h. no inverno), igual que se deitaban á
posta do sol.
Prepáranse rapidamente xa que se deixan posta para durmir a
roupa interior. Lávanse brazos e pernas (o resto do corpo cada oito
días). Toman o almorzo, composto fundamentalmente por pan, queixo, mel,
dátiles, olivas...
Ao saír o sol comeza a salutatio: os clientes van saudar ao seu patrón.
Algúns clientes teñen moitos patróns aos que saudar. Salguen a pesar da
choiva, do barro, con traxe cidadán, é dicir, con toga. Esperan ás
veces moito tempo no vestíbulo, agardando a repartición de comida ou
diñeiro (sportula) que fai o patrón. A salutatio dura ata a segunda ou terceira hora.
O
resto da mañá está consagrado aos negocios, públicos ou privados. Os
personaxes importantes baixan ao foro acompañados dunha multitude de
clientes. Entón fanse as visitas de duelo, de felicitación, vaise a ver
aos vellos de quen se espera herdar. Os cidadáns pobres, provistos da
sportula, callejean.
En
xeral, a maña dedicase aos negocios, a tarde ao descanso. Pero,
enténdase ben, hai xente que traballa todo o día (os escravos) e hai
quen non traballa xamás.
O
xantar (prandium) ten lugar ao mediodía. É análogo á cea, que logo
veremos, pero menos copioso. Trátase dunha especie de xantar frío con
froitas e viño.
A tarde.
A sesta dura ata a oitava hora (entre a unha e media e as duas da tarde). Cada oito días os romanos toman un baño,
os ricos nas súas propias casas, os demáis nos baños públicos, onde
tiñan que pagar unha entrada, si ben o emperador ou personaxes ricos
ofrecían as veces un baño gratuito. En tempos do Imperio, os baños foron
cada vez máis luxosos e contaban con salons, restaurantes, tendas,
salas de xogo, etc. O baño completo tiña catro fases:
- tepidarium: baño tibio,
- caldarium: baño caliente,
- frigidarium: baño frío,
- masaxe e unción con aceite.
A comida.
A cea é a comida principal do día e comezaba á hora novena ou décima (sobre as tres da tarde).
En
tempos antigos os romanos contentábanse co prato nacional (fariña
cocida ou puré de legumes), e só raras veces comíase carne.
Pero
en época clásica, e máis aínda na do Imperio, o luxo da mesa
desenvolveuse moito. Os vomitivos non son de uso exclusivo dalgúns
glotones, senón que os médicos considéranos necesarios; a comida
interrómpese para vomitar, logo empézase a comer de novo.
Para
as xentes de condición modesta a xornada terminou coa cea. Pero, para
os que viven con luxo, queda aínda a comissatio que segue á comida. É
unha especie de segundo festín en que se bebe abundantemente. Elíxese
por sorteo unmagister bibendi, quen fixa a cantidade que hai que beber e
a proporción da mestura, pois o viño mezclabase
con auga (caliente, fría ou xelada). Sin deixar de beber, os invitados
divertense, escoitan aos frautistas, aos cantores, presencianse
espectáculos de mimos, bufons, bailarinas, etc.
O menú da cea constaba de tres partes:
- ENTRADAS (gustatio): ovos, ensaladas, leituga, verza, coles rizadas, nabos, alcachofas, espárragos, olivas, cogomelos, recoiro.
- PRATOS
(prima cea, altera cea, tertia cea): apréciase moito o peixe, sobre
todo o barbo, a murena, o rodaballo, o lobo mariño. De carne, sobre todo
o porco, pero tamén pato, pitos, carneiro, cabra, lebre, etc.; todo iso con sal, vinagre, moitas herbas fortes, canela, perexil.
- ENTREMESES E SOBREMESAS: pasteis, bizcochos, froitas, confituras, crema batida, xeados.
O aspecto persoal.
Até
mediados do século III a. de C. aproximadamente os romanos non se
afeitaban a barba nin se cortaban o cabelo. Os que estaban de loito
deixaban crecer descuidadamente a barba e o cabelo.
Houbo
moitos tipos de peiteados femininos. As mozas recollíanse os cabelos
nun nó ou en trenzas. As señoras casadas preferían o peiteado. Tamén
utilizaban postizos e tinguiduras para cambiar a cor do cabelo.
O
vestido romano por excelencia era la toga. En un principio las vestían
tanto los hombres como las mujeres, aunque más tarde pasó a ser
utilizada sólo por los hombres. La toga consistía en un semicírculo de
tela, gruesa en invierno y fina en verano, muy complicada de poner y que
dejaba el brazo derecho libre. Según los adornos que llevara la
toga, non a vestían nin os escravos nin os plebeyos.
Baixo a toga, e cun longo até o xeonllo, levaban a túnica, que cinguían cun cinto e adornaban cunha banda.
A
muller vestía xeralmente unha túnica que lle chegaba até os pés. A
túnica adoitaba estar confeccionada de la, algodón ou liño, dependendo
da época do ano. Sobre a túnica levaban a estola, o vestido propiamente
devandito. Cando a muller saía de casa cubríase cun manto (palla), que
lles deixaba o brazo dereito ao descuberto.
As mulleres adoitaban usar abanico.
O calzado, tanto de homes como de mulleres, consistía en sandalias, zuecos ou zapatos. A única diferenza era a cor e o curtido da pel utilizada para a súa confección.
O calzado, tanto de homes como de mulleres, consistía en sandalias, zuecos ou zapatos. A única diferenza era a cor e o curtido da pel utilizada para a súa confección.